هادی حق بین در دویست و سی و دومین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به اجرای پروژه بزرگراه یادگار امام در تهران، گفت: این طرح اثر فوق العاده ای بر ترافیک مناطق جنوبی و جنوب غربی پایتخت خواهد داشت. این طرح سخت و پیچیده و طاقت فرسا از ۱۰ سال پیش کلید خورد اما متوقف شد. امیدواریم پس از ۱۰ سال مردم حلاوت اجرای این طرح را بچشند.

وی افزود: انرژی فوق العاده ای برای رفع معارضین و اجرای پروژه به کار گرفته شده است. این پروژه در بخش پادگان جی و اراضی مربوط به آموزش و پرورش رفع معارض شده و در اختیار ما قرار گرفته و توافقات نهایی با وزارت دفاع و ارتش انجام شده و ۷۰ درصد اراضی به لحاظ امنیت اجرا در اختیار شهرداری قرار گرفته است.

حق بین با بیان اینکه طرح های ترافیکی برای میدان جی پیش بینی شده است، یادآور شد: قرار بر این است انسداد میدان جی در شورای تأمین مطرح شود و امیدواریم هفته آینده مجوز انسداد مسیر صادر شود؛ هرچند مشکلاتی برای تردد شهروندان ایجاد خواهد شد اما درخواست داریم همکاری لازم صورت بگیرد و ما نیز سعی خواهیم کرد در سه شیفت، این بخش از پروژه را پیش ببریم.

وی ادامه داد: ۴۰ درصد از پروژه بزرگراه یادگار امام در میدان جی قرار گرفته و شاید ناچار شویم پس از تصویب در کمیسیون برخی درختان را جابجا کنیم و پس از جابجایی این درختان و اجرای طرح، فضای سبز هفت هکتاری در میدان جی و میدان فتح ایجاد خواهد شد. هرکسی با هواپیما وارد شهر شود تقاطعی فوق العاده را در این مسیر مشاهده خواهد کرد.

حق بین با بیان اینکه این پروژه در میدان فتح سه سطحی است، یادآور شد: یک تونل ۳۵۰ متری در پروژه پیش بینی شده است. برای اینکه بتوانیم از معارضین عبور کنیم سعی خواهیم کرد شرایط را با تأسیسات موجود منطبق کنیم. یکی از پایه های تقاطع با تأسیسات مواجه شد که بارها طرح را مورد بررسی قرار دادیم تا مشکلی ایجاد نشود.

وی با اشاره به حمایت جدی از این پروژه برای تأمین منابع، گفت: ۲۱ هزار آرماتور،تعداد دو هزار و ۵۰۰ شمع  در قالب ۷۵ کیلومتر شمع گذاری در طول اجرای پروژه مورد استفاده قرار خواهد گرفت. تکنیک ساخت در دو دهانه پیش تنیده است و به همین جهت زمان بیشتری برای اجرا نیاز دارد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران تأکید کرد: پیش بینی ما این است که بخشی از این پروژه که ترافیک قابل توجهی از میدان فتح را برطرف می کند، در ۶ ماه آینده تکمیل کنیم و به بهره برداری برسانیم. لذا پروژه به یکباره افتتاح نمی شود و به تدریج مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت. اگر شورای تأمین به انسداد میدان جی کمک نکند، کار ابتر خواهد شد و امیدواریم با مجوز شورای تأمین و همکاری پلیس و اطلاع رسانی به شهروندان، پروژه اجرایی شود.

وی اضافه کرد: در فاز دوم بزرگراه شهید بروجردی عملیات اجرایی در حال انجام است؛ هرچند پیشرفت پروژه به دلیل وجود چند معارض بالا نیست اما مبالغ برای رفع معارض در اختیار منطقه قرار گرفته و پس از رفع معارضین، طرح پیش خواهد رفت. به یک ماه جهت رفع معارض و دو تا سه ماه رفع مشکلات تأسیسات نیاز داریم و پس از آن عملیات عمرانی اجرا خواهد شد و در نهایت تا پایان امسال به نتیجه خواهد رسید.

 درادامه مهدی اقراریان عضو شورا در واکنش به این گزارش با بیان اینکه در جریان احداث این پروژه  تصاویر گویای این بود که اشجاری در کنار کارگاه های عمرانی واقع شده عنوان کرد: اولاً درخواست دارم تا ابتدا در خصوص نگهداشت این درختان تدابیر ویژه ای صورت گیرد چرا که بعضاً شاهد این هستیم پیمانکاران به دلیل مزاحمت درختان در محل کارگاهی اقدام به قطع میکنند؛ بعنوان مثال در پروژه دوربرگردان اتوبان باقری مشاهده شده بود که نگهبان اقدام به قطع نهال و آتش افروختن برای گرم شدن بود از این رو رفتار پیمانکار نیازمند نظارت است.

وی با اشاره به اینکه به گفته شما بخشی از این پروژه درشش ماه آینده به مرحله افتتاح و بهره برداری خواهد انجامید به مصوبه شورا در خصوص اطلاع رسانی از پروژه ها به افکار عمومی اشاره کرد و ضمن انتقاد از مغفول ماندن این امر، خواستار تحقق این موضوع به روش عقلانی شد.

این عضو شورا تصریح کرد: با توجه به اینکه این چنین پروژه ها بسیار زمان بر است بهتر است تا هر بخش و هر تکه ای از این طرح افتتاح و قابل بهره برداری می شود، سریعاً در مدار خدمت رسانی به شهر قرار گیرد و نباید این امر متوقف اقدامات و پروپاگاندای رسانه ای شود تا صرف حضور شهردار تهران برای افتتاح زمان بهره برداری آن به تعویق بیافتد.

ناصرامانی ،عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز در توضیحاتی با اشاره به اینکه در آذرماه سال گذشته نامه نگاری در خصوص جابجایی درختان مناطق 18،9 ، 10،15 و14 در فصول مناسب همزمان با اجرای پروژه های عمرانی صورت گرفت عنوان کرد: در این نامه آمده است که حدفاصل بلوار الغدیر تا یادگار امام، هزاران درخت وجود دارد که باید همسو با اخذ مجوز فرآیند جابجایی آنان صورت گیرد و جانمایی کاشت درخت از الزامات طرح های عمرانی است، اما اواخر سال گذشته بطور غیر رسمی اطلاعاتی کسب شد که حدود 2500 اصله درخت از بوستان بسیج جابجا می شود که طی پیگیری ها از سوی شهردار و ابراز بی اطلاعی وی مجری این اقدامات را معاونت فنی و عمرانی و پیمانکار حاضر در این پروژه معرفی کردند.

وی افزود: با توجه به تماس های مکرر مردم از مناطق 5 شهرداری عنوان کردند که بخشی از بوستان بدلیل تعریض معبر در حال نابودی است؛ وقتی مردم این حجم از جابجایی را می بینند و اطلاع رسانی نمی شود مراتب نگرانی بروز می کند؛ از این رو برخی سوالات مبنی بر این امر مطرح میشود که نخست آیا حداقل جابجایی درختان با تشخیص کیست؟

این عضو شورا در طرح سوال بعدی خود گفت: آیا سیر مراحل اخذ مجوز از کمیسیون ماده 7 در خصوص همه درختان انجام شده و آیا این جابجایی ها همه در فصل مناسب بلحاظ آب و هوایی صورت گرفته؟ مضافاً بر اینکه آیا پیمانکار مطبوع صلاحیت و اهلیت این جابجایی را دارد و زیر نظر سازمان بوستان ها صورت گرفته است یا خیر؟

امانی یادآورشد: پروژه های بزرگی که بعضاً نیازمند جابجایی هزاران درخت است حتما باید توسط سازمان بوستان ها صورت بگیرد نه شرکت های پیمانکاری.

وی در پایان با اشاره به اینکه اخباری مبنی بر احداث 950 دوربرگردان در شهر تهران به گوش ما رسیده است با بیان اینکه امیدواریم این آمار صحت نداشته باشد یادآور شد: این اتفاق منهای مبحث علمی آن یک فاجعه است و به میزان زیادی درخت جابجا و آسیب خواهند دید؛ در همین پروژه های اخیر شهرداری تهران چندین هزار درخت جابجا شده مضافاً بر اینکه اگر همچین ایده ای عملی شود  خواهیم دید که شهرداری آینده اشجاری که هنوز قطر آنها به 15 سانت نرسیده را جابجا خواهد کرد.

 احمد علوی ،عضو شورای  شهر تهران نیز در جریان گزارش معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران درخصوص اقدامات انجام شده در پروژه های امتداد یادگار امام(ره) و آزاد راه شهید شوشتری طی تذکری اظهار داشت: ارائه گزارش پیشرفت کلان پروژه ها اتفاق خوبی است و اگر شکل این گزارش ها کامل تر و رساتر باشد بهتر خواهد بود.

وی اقدامات انجام شده در امتداد اتوبان یادگار امام و شهید شوشتری را که قرار است شمال تهران را از سمت غرب به جنوب تهران و فرودگاه امام(ره) و اتوبان ساوه وصل کند را اتفاق بزرگی برشمرد و خاطرنشان کرد: تکمیل این پروژه تاثیر بسیاری بر کاهش بر ترافیک داخل شهر خواهد داشت.

علوی خاطرنشان نشان کرد: در این پروژه تعداد  ۷ پل در میدان فتح ایجاد می شود و از خیابان امام خمینی(ره) تا اتوبان آزادگان ۹.۲ کیلومتر است که ما سال گذشته بعد از سالها با همت دوستان توانستیم فاز اول اتوبان شهید بروجردی را به بهره برداری برسانیم که حدود ۳.۷ از پروژه بود.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران از معاونت عمرانی شهرداری تهران خواست تا سه فازی که در شاخه غربی یادگار امام(ره)، جی، فتح، شهید ارداغی، زرند و فاز دوم بروجردی در حال اجراست همزمان با هم پیشرفت داشته باشد.

 محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز پیرو ارائه گزارش معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران، اظهار کرد: شورای شهر در بخش معاونت فنی و عمرانی همچنین اجرای پروژه‌های کلان شهر، مصوبات بسیاری خوبی داشته است، درواقع از 15 هزار میلیارد تومانی که به سقف بودجه 1403 اضافه شد، 5 هزار میلیارد تومان آن مربوط به حوزه عمرانی است.

وی ادامه داد: شهرداری نیز در تملک‌ها برای اجرای پروژه‌ها، به ویژه در پروژه شهید بروجردی خوب عمل کرده اما انتظار ما از شهرداری بیشتر است. معاونت مالی زحماتی کشیده اند اما توقعات ما بیشتر بوده چراکه درحال حاضر، فاز دوم پروژه شهید بروجردی معطل این تملک هاست. چندین جلسه در کمیسیون برنامه و بودجه پیرو  این موضوع گذاشته شده و جابه جایی اعتبارات انجام دادیم و فاز اول احیا شد، اما فاز دوم هنوز تعیین تکلیف نشده است و در این خصوص از شهرداری گله داریم.

آخوندی با اشاره به اینکه در بودجه بخش هزینه ای را به 36 درصد کاهش دادیم، افزود: از معاونت مالی انتظار داریم بخش هایی مانند حقوق و نگهداشت و ... که واجب است را در بخش هزینه‌ای دنبال کند اما سایر هزینه ها را به سمت انجام این تملک‌ها سوق دهند، همچنین تملک‌های فاز دوم پروژه شهید بروجردی را در اولویت قرار دهد، چراکه بودجه مشخص و تخصیص هم انجام شده است و باید نقدینگی تامین شود.

 حبیب کاشانی ،خزانه دار شورای شهر تهران نیز در ابتدا خطاب به وزیر راه و شهرسازی در خواست کرد تا موضوع تامین مسکن برای اقشار آسیب پذیر در اولویت برنامه های این وزارتخانه قرار گیرد.

وی با اشاره به گزارش این معاونت که در صحن امروز بصورت مکتوب به اعضای شورای شهر تهران اعطا شد در انتقادی مبنی بر اینکه از ظاهر امر اینطور استنباط می شود که یک اقداماتی همچون ساخت حوزه علمیه، مسجد، حسینیه و... از سوی این معاونت در حال رخ دادن است که با ماموریت های اصلی آن تفاوت دارد.

این عضو شورا افزود: اگر این موارد بر دوش این معاونت است، پس مرکز توسعه فضاهای فرهنگی و ورزشی با پیمانکاری یک شرکت خاص که ماموریت این قبیل کارها بر دوش داشت چه فعالیتی دارد؛ این مدل حضور شبیه فیلم هایی است که میگوید«معاونت فنی اینجا، معاونت فنی اونجا، معاونت فنی همه جا».

وی با بیان اینکه بزرگراه شهید بروجردی، یادگار امام و شهید شوشتری پروژه هایی برای تمام مردم هستند، اظهار کرد: احداث پروژه های بزرگراهی یک کار فنی و تخصصی است و بعنوان خدمات عمومی برای مردم شهر تهران است اما ورود معاونت فنی و عمرانی به دیگر حوزه ها از جمله ساخت درمانگاه و حوزه علمیه و مواردی از این قبیل باعث می شود تا این معاونت از وظیفه اصلی خود که توسعه زیرساخت هاست، باز بماند و از ماموریت اصلی خود غافل شود.

وی ضمن تقدیر از عوامل سریال نون خ با بیان اینکه در این سریال در یک پروژه در روستایی کوچک روز شمار نصب شده است، تصریح کرد: چون تلاش هایی که صورت می گیرد اطلاع رسانی نمی شود، باید تا پایان آن منتظر باشیم. باید به مردم در خصوص طرح ها اطلاع رسانی شود.

 جعفرتشکری هاشمی ،رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا ضمن تقدیر از تلاش های معاونت فنی و عمرانی، گفت: تمام پروژه ها فعال است و از این جهت جای تقدیر دارد؛ هرچند در مورد برخی موضوعات از جمله توزیع آسفالت و نگهداشت معابر فرصتی وجود نداشت که آمار ارائه شود.

وی با بیان اینکه ما یک مرجع تخصصی تحت عنوان معاونت فنی و عمرانی برای ساخت و ساز داریم، یادآور شد: مجموعه های متعددی نسبت به ساخت و ساز اقدام کردند که با توجه به اینکه تخصصی ندارند، هزینه تراشی می کنند و از لحاظ کیفیت نیز مشکل ایجاد می شود. اگر نیاز است مصوبه ای داشته باشیم که بخش های مختلف نسبت به ساخت و ساز اقدام نکنند و تقاضا می کنیم این موضوع به طور جدی دنبال شود.

تشکری هاشمی همچنین تصریح کرد: در مصوبات شورا در مورد اجرای تقاطع هایی غیرهمسطح قید کردیم که این طرح ها به لحاظ ضرورت اجرای طرح ها به تصویب و تأیید معاونت حمل و نقل و ترافیک رسیده باشد. ممکن است برخی طرح ها از لحاظ ترافیکی ضرورتی نداشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه ما از روز اول درخواست کردیم که روزشمار برای پروژه ها نصب شود، گفت: شهردار اعلام کرد که روزشمار نصب نمی شود و ماه شمار نصب خواهد شد اما این اقدام انجام نشده و درخواست داریم این سنت احیا شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با بیان اینکه 150 کیلومتر از ساماندهی شبکه جمع آوری آب های سطحی باقی مانده است، تصریح کرد: به دلیل وجود معارضین در زیر زمین 550 کیلومتر اجرا شده نیز با مشکل رو به رو شده و تقاضا می شود این موضوع مورد توجه قرار بگیرد.

وی ادامه داد: برخی پروژه ها تخصیص اعتبار کافی نداشته و در برخی طرح ها از جمله طرح شهید بروجردی و شهید شوشتری نیاز به تخصیص اعتبار بیشتری داریم تا به پیشرفت فیزیکی بیشتری برسد؛ مشکلات را می دانیم اما پیشرفت نسبت به برنامه کمتر است و تقاضا می کنیم سرعت افزایش یابد.

محمدآقامیری با بیان اینکه دردوره های گذشته بیش از 300 کیلومتر مسیر دوچرخه در سطح شهر تهران ساخته شده که حدود 80 کیلومتر آن در سطح پارک ها و بوستان ها است، گفت: متأسفانه  این مسیر ها بلا استفاده اند و 300 دوچرخه سوار روی این 300 کیلومتر مسیر نداریم!

او افزود: به شهردار محترم تهران پیشنهاد کردم  چون این مد حمل و نقل توسط مردم ما مورد استقبال قرار نگرفته است و با ورود موتورهای برقی هم فکر نمی کنم دیگر جایی برای دوچرخه در بعد حمل و نقل پیدا شود، این بودجه ای که ما برای نگهداری مسیر دوچرخه در معاونت حمل و نقل دیده ایم  به صورت عمده دوچرخه خریداری شود و به صورت رایگان به دبیرستان ها اهدا شود. با این رقم چیزی در حدود 10 هزار دستگاه دوچرخه می توان خریداری کرد.

آقامیری تصریح کرد: شهرداری 100 دبیرستان پسرانه کم برخوردار سطح شهر را شناسایی کند و به آنها دوچرخه رایگان اهدا کند. با این اقدام نوجوانان ما مسیر مدرسه تا منزل را با دوچرخه طی کنند. در اوقات فراغت هم می توانند خرید منزل و رفت و آمدهای خود را داشته باشند. آن وقت است که می توانیم با خیال راحت بگوییم 10 هزار نوجوان از این مسیرها استفاده می کنند.

سخنگوی شورای شهر تهران نیز تأکید کرد: پیشنهاد بنده این است که بازدیدی با حضور شهردار تهران، معاون مالی و اقتصاد شهری و معاون فنی و عمرانی از پروژه بلدیه صورت بگیرد و تزریق بودجه به پروژه دنبال شود.

هادی حق بین، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران  هم در واکنش به اظهارات اعضا، با بیان اینکه ممکن است ناچار به جابجایی درختان شویم، گفت: تمامی مکاتبات صورت گرفته و مجوزهای کمیسیون ماده هفت اخذ شده و جلسات متعددی با معاون خدمات شهری و مدیرعامل سازمان بوستان ها برای اجرای طرح در سال ۱۴۰۳ برگزار شده است. تلاش کردیم حداقل جابجایی ها صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: درخواست ما بر اساس آراء کمیسیون ماده هفت صورت می گیرد. مطلقا حوزه فنی و عمرانی در جابجایی درختان نه تخصص دارد نه زمان آن را. مگر اینکه منطقه ای توسط پیمانکار نسبت به جابجایی جهت اجرای طرحی درخواست کرده باشد و کمکی به آنها انجام شود.

حق بین با بیان اینکه پیمانکار بزرگراه یادگار امام(ره) قرارگاه خاتم است و با وسواس و دغدغه خاصی پیش می رود، اظهار کرد: پروژه تقاطع شادمهر مورد تقاضای ساکنان آن محدوده است و ورود به آن با سختی هایی روبه رو است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با تأکید بر اینکه موضع ما کاملاً روشن است، یادآور شد: فعالیت های گسترده معاونت فنی و عمران نشان می دهد که اقدامات برای توسعه زیرساخت هاست و بخشی از کارها نیز کمک به سایر بخش ها برای تسهیل در روند مناقصات است. هدف برای ما اجرای کدپروژه های زیرمجموعه معاونت است. اگر عملکرد شرکت ها ملاحظه شود بیش از ۹۰ درصد پیشرفت را شاهد خواهیم بود.

وی اضافه کرد: بخشی از پروژه ها مربوط به دوره قبل است که شروع شده و معطل مانده بود. ما کمک کردیم پروژه ها به سرانجام برسد. فعلا برنامه ای برای ساخت مجموعه های جدید نداریم. ساخت پارکینگ ها انجام می شود. از جمله پروژه امیرکبیر که در سال قبل افتتاح شد. پروژه مینابی در منطقه ۱۵ نیز به زودی افتتاح خواهد شد که در حوزه حمل و نقل است اما ما به اجرای این طرح ها کمک کردیم.

حق بین با بیان اینکه سازمان میادین میوه و تره بار نیز درخواست کمک کرده بود، گفت: اگر این توان برای کمک به دیگر بخش ها وجود داشته باشد، کمک خواهیم کرد؛ در غیر این صورت امور خود را دنبال می کنیم. با سازمان مدیریت بحران نیز همکاری هایی داریم و اقدامات در مجموع گسترده است، اما رصد می کنیم که این اقدامات با وظایف اصلی تداخلی دارد یا خیر.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با اعلام اینکه به زودی نصب بنرها و اطلاع رسانی جدید در قالب تلویزیون های شهری در سطح شهر برای معرفی طرح ها انجام خواهد شد، تصریح کرد: ظرف دو هفته آینده مسیر جدیدی از تقاطع بزرگراه شهید نواب- تندگویان گشایش خواهد یافت؛ کمااینکه پیش از این نیز مسیر دیگری از تقاطع بدون هیچ تشریفاتی در دسترس قرار گرفت.

وی با اشاره به رفع معارضین بزرگراه شهید بروجردی و تأخیر در رفع آن به دلیل مشکلات مالی، گفت: یکی از پلاک های موجود ۲۴ ورثه دارد که برای ما مشکل ایجاد کرد. در این زمینه معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری حمایت قابل توجهی داشته و اگر این حمایت نبود، بخش قابل توجهی از توفیقات حاصل نمی شد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری با بیان اینکه آرماتورهای پل هایی که روی آنها خاک ریخته بودند به سرقت رفته است، یادآور شد: تعدادی از شمع ها نیز معدوم شده بود و گفته بودند که قرار نیست طرح ها اجرا شود. پروژه ای که زیر خاک بود  امروز به یکی از پروژه های بزرگ شهری تبدیل شده است.

وی اضافه کرد: توزیع آسفالت حاصل تلاش ساعت ها کار همه همکاران ماست و کارگران این بخش اقدامی بسیار فرسایشی انجام دادند. این کار همچنان استمرار دارد و به پایان نرسیده است. در راستای توزیع آسفالت ۳۲ کمیته برگزار و مسائل دنبال شد.

تذکری پیش از این توسط خانم سلیمانی در مورد کیفیت آسفالت مطرح شده بود که باید بگوییم که آسفالت پنج هزار و ۷۰۰ نقطه عملیاتی و ۹۰ هزار نقطه لکه گیری شد. از یک میلیون و ۵۷۰ هزار تن، میزان زیادی لکه گیری صورت گرفت. ممکن است به دلیل شرایط محیطی امکان توزیع مکانیزه وجود نداشته باشد.

حق بین با بیان اینکه ۳۰ هزار تن برای آسفالت مدارس تحویل داده شد، گفت: محوطه ۲۶۰ مدرسه در سال گذشته آسفالت شده است.