به گزارش اکوایران، سیاستمداران و نهادهای اقلیم کردستان عراق که زمانی از اعتماد و امید شهروندان برخوردار بودند، طی سال‌های اخیر با کاهش اعتماد روبرو شده‌اند؛ به گونه‌ای که تمامی نهادها از این بحران در امان نیستند. می‌توان گفت که ریشه این بی‌اعتمادی، ناشی از تجربه حکمرانی ضعیف دو حزب حاکم، یعنی حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی کردستان است.

به نوشته مدرن دیپلماسی، چندین نظرسنجی از مردم اقلیم کردستان برای سنجش میزان اعتماد آن‌ها به نهادهای حاکمیتی انجام گرفته است. تقریباً همه نظرسنجی‌ها اعتماد بسیار کم مردم به نهادهای حاکم را نشان می‌دهند. برای مثال، نظرسنجی سال ۲۰۰۸ که در اقلیم کردستان از بین ۵۳۶۶ شرکت‌کننده انجام گرفت، نشان داد که تنها ۷ درصد از پاسخ‌دهندگان اقلیم به دولت و پارلمان منطقه اعتماد دارند که به این معنی است که ۹۳ درصد از آن‌ها به دولت و پارلمان اقلیم بی‌اعتماد هستند.

پس از سقوط صدام در سال ۲۰۰۳، به دلیل افزایش بودجه اقلیم کردستان به ۱۷ درصد از بودجه کل عراق توسط دولت بغداد، باعث بهبود درآمد و وضعیت اقتصادی مردم کرد بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳ شد و بدیهی است که این رونق اقتصادی تا حدودی باعث افزایش اعتماد مردم به نهادهای حاکمیتی شد. در سال ۲۰۱۱، زمانی که اقلیم در اوج رونق اقتصادی خود به سر می‌برد، ۵۳ درصد از شهروندان به دولت کردستان اعتماد داشتند؛ در حالی که ۴۷ درصد بی‌اعتماد بودند. طبق نظرسنجی انجام‌شده توسط مؤسسه کردستان، تنها ۱۴ درصد از شهروندان به دولت اعتماد نداشتند.

با شروع بحران مالی و عملکرد ضعیف دولت اقلیم کردستان، اعتماد سیاسی به نهادهای دولتی در این منطقه به طور قابل توجهی کاهش یافت. برای مثال، نتایج نظرسنجی سال ۲۰۱۳ نشان داد که تنها ۴۳ درصد از شهروندان به دولت اعتماد داشتند. بحران مالی و عملکرد ضعیف نهادهای حاکمیتی اقلیم باعث شد که اعتماد سیاسی شهروندان به این نهادها به حداقل برسد.

نظرسنجی سال ۲۰۱۹ در هر چهار استان اقلیم کردستان نشان داد که اعتماد شهروندان به خدمات دولتی بسیار ضعیف است. طبق این نظرسنجی، ۴۸ درصد از شهروندان به بخش بهداشت اقلیم بی‌اعتماد بودند و تنها ۳۶ درصد از پاسخ‌دهندگان به بخش آموزش‌وپرورش اعتماد داشتند. بیش از نیمی از پاسخ‌دهندگان از تأمین آب آشامیدنی راضی بودند. با این حال، ۶۱ درصد از شهروندان از خدمات برق ابراز نارضایتی کردند. تنها ۱۱ درصد از پاسخ‌دهندگان به دولت در زمینه ایجاد شغل اعتماد داشتند، در حالی که ۷۷ درصد معتقد بودند نیروهای مسلح در اقلیم کردستان بیشتر وفادار به احزاب حاکم هستند تا حکومت و اجرای قوانین و مقررات رسمی. تنها ۲۱ درصد از پاسخ‌دهندگان بر این باورند که نیروهای مسلح کردستان تصمیمات دادگاه را اجرا می‌کنند. علاوه بر این، ۵۷ درصد از شهروندان به توانایی نیروهای مسلح برای دفاع و حمایت از حقوق خود ابراز بی‌رضایتی کردند. طبق این نظرسنجی، ۸۰ درصد از پاسخ‌دهندگان به دولت در زمینه هزینه‌کرد درآمدهای حاصل از مالیات یا درآمدهای هنگفت حاصل از فروش منابع طبیعی برای خدمت به مردم اعتماد نداشتند.

به طور کلی، ۶۶.۶۳ درصد از شهروندان نسبت به دولت و ۸۴ درصد آن‌ها نسبت به مقامات دولتی بی‌اعتماد بودند.

بر اساس یک نظرسنجی دیگر که توسط مؤسسه مستقل مطالعات جامعه مدنی انجام گرفت، ۸۲ درصد از شهروندان کردستان به پارلمان اعتماد ندارند. در نظرسنجی جدید یک رسانه آزاد کردی مستقر در اقلیم کردستان، از ۳۳۲۰ کارمند دولت پرسیده شده است: «برای دریافت حقوق خود به کدامیک از موارد زیر اعتماد دارید؟ بانک اقلیم کردستان به نام «حساب من» یا بانک‌های عراقی»؟ ۷۴ درصد از پاسخ‌دهندگان «حساب من» را رد کردند، تنها ۲۳ درصد از شرکت‌کنندگان «حساب من» را ترجیح دادند و ۳ درصد نیز هیچ‌یک از بانک‌های اقلیم کردستان و بانک‌های عراقی را انتخاب نکردند.

به‌طور کلی، اعتماد سیاسی کردها به نهادهای حاکم در اقلیم کردستان بسیار ضعیف است. این امر ناشی از ضعف حکمرانی در اقلیم کردستان بوده که با فساد گسترده، عدم شفافیت و رقابت‌های سیاسی ناسالم همراه است.