به گزارش اکوایران :‌«محوطه ای مقابل ایستگاه جوادیه در مرز بین منطقه 16 و 11 پارکینگ یا به تعبیری قبرستان دوچرخه های مربوط به شرکت بیدود  است که از خرداد 1400 ،‌ 3 هزار و 500  دستگاه دوچرخه زیر باد، آفتاب و باران رها شدند.» این بخشی از گزارش ناصرامانی از محله جوادیه است . او می گوید که مدیرعامل شرکت بی دودو بسیاری از کارمندان نیز شرکت را رها کردند و رفتند و به تلفن ها هم جواب نمی دهند و فقط دو نفر نگهبان بدون هیچ گونه حقوق و خدماتی سه سال است که نگهداری از این دوچرخه ها را بر عهده دارند و همچنان بلاتکلیف و سرگردانند که چه بکنند و هزینه های نگهداری را از کجا بیاورند.

بی دود

او ادامه می دهد :‌ این شرکت با حوزه حمل و نقل شهرداری قرارداد داشته و از شهرداری پول گرفته و این ایستگاه ها را با مجوز شهرداری زده بود و به هر دلیل که این ایستگاه ها تعطیل و دوچرخه ها جمع آوری شدند، سه سال کافی بود برای این که مراجعه کنند و تکلیف این دوچرخه ها را مشخص کنند. 

 جعفر تشکری هاشمی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران هم پس از سخنان ناصرامانی به وضعیت دوچرخه های رها شده در محله جوادیه، اشاره می کند و می گوید : اینکه شهروندان به چه شکل و به چه نحوه‌ای از دوچرخه‌ها استفاده ‌کنند به انتخاب مردم خواهد بود، مهم این است که دوچرخه‌هایی که سرمایه این شهر بودند و اکنون بدون هیچ دلیل منطقی محو شده‌اند و صدها و هزاران میلیارد تومان از اموال این شهر درحال از بین رفتن  است را احیاء کنیم.

او اضافه می کند: مدیریت شهری باید شانس گرفته شده از مردم را دوباره به آنها برگرداند ، به راحتی می‌توان از  این دوچرخه‌ها در خیابان‌ها یا حد فاصل مراکز آموزشی و تجاری تا ایستگاههای حمل و نقل عمومی استفاده کرد؛ اما متاسفانه در حالی که این امکانات وجود دارد مردم را محروم کرده‌ایم و حقشان را از آنها سلب کرده‌ایم.

تشکری هاشمی با اشاره به برگزاری مناقصه برای ساماندهی وضعیت دوچرخه ها توضیح می دهد: گویا چندین مرتبه مناقصه برگزار و برنده نیز  مشخص شده؛ اما با گرفتاری در یک سیکل معیوب اداری کار متوقف شده است تقاضای من این است که اجازه دهند مردم شهر از  امکان دوچرخه سواری استفاده کنند و بارها انجمن‌هایی که مرتبط با دوچرخه هستند به کمیسیون مراجعه کرده‌ و از ما خواستند که مانع استفاده از دوچرخه نباشیم.

وی افزود اخیرا با مدیرعامل سازمان ترافیک جلسه ای در همین خصوص داشتیم که قول دادند در اسرع وقت موانع را مرتفع کنند.

بی دود 4

اما محمد آقامیری عضو دیگر شورای شهر تهران با بیان اینکه دردوره های گذشته بیش از ۳۰۰ کیلومتر مسیر دوچرخه در سطح شهر تهران ساخته شده که حدود ۸۰ کیلومتر آن در سطح پارک ها و بوستان ها است، می گوید: متأسفانه  این مسیر ها بلا استفاده اند و ۳۰۰ دوچرخه سوار روی این ۳۰۰ کیلومتر مسیر نداریم! به شهردار تهران پیشنهاد کردم  چون این وسیله حمل و نقل توسط مردم ما انتخاب نشده و با ورود موتورهای برقی هم فکر نمی کنم دیگر جایی برای دوچرخه در بعد حمل و نقل پیدا شود، این بودجه ای که ما برای نگهداری مسیر دوچرخه در معاونت حمل و نقل دیده ایم به صورت عمده دوچرخه خریداری شود و به صورت رایگان به دبیرستان ها اهدا شود. با این رقم چیزی در حدود ۱۰ هزار دستگاه دوچرخه می توان خریداری کرد.

untitled

آقامیری با تأکید بر اینکه این بودجه سالانه صرفا هزینه خرید رنگ و ... می شود تاکید کرد: شهرداری ۱۰۰ دبیرستان کم برخوردار سطح شهر را شناسایی کند و به آنها دوچرخه رایگان اهدا کند. با این اقدام نوجوانان ما مسیر مدرسه تا منزل را با دوچرخه طی کنند. در اوقات فراغت هم می توانند خرید منزل و رفت و آمدهای خود را داشته باشند. آن وقت است که می توانیم با خیال راحت بگوییم ۱۰ هزار نوجوان از این مسیرها استفاده می کنند.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران هم پیشنهاد می کند :‌استفاده از دوچرخه در روزهای سه شنبه را مجدداً رواج داد و به جای اینکه دوچرخه ها زیر باد و باران از بین برود، بهتر است در صورت استفاده مردم از بین برود.