به گزارش اکوایران، ایالات متحده رسما روسیه را به استفاده از سلاح‌ شیمیایی «به عنوان روشی برای جنگ» علیه اوکراین متهم کرده و تحریم‌های گسترده جدیدی را علیه شرکت‌ها و نهادهای دولتی روسیه اعمال کرده است.

وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد «اطمینان حاصل کرده است که روسیه با نقض کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی از سلاح شیمیایی کلروپیکرین علیه نیروهای اوکراینی استفاده کرده است.»

به گزارش سی‌ان‌ان، این وزارتخانه اضافه کرد که روسیه همچنین از «عوامل کنترل شورش» یا گاز اشک آور در طول جنگ استفاده کرده است.

در این بیانیه آمده است: «استفاده از چنین مواد شیمیایی تنها یک بار رخ نداده است و احتمالاً ناشی از تمایل نیروهای روسیه برای بیرون راندن نیروهای اوکراینی از مواضع مستحکم و دستیابی به دستاوردهای تاکتیکی در میدان نبرد است.»

نتیجه‌گیری ایالات متحده با شهادت سربازان اوکراینی مطابقت دارد که می‌گویند در ماه‌های اخیر با گاز و سایر مواد شیمیایی تحریک‌کننده در بخش‌هایی از خط مقدم خود با نیروهای روسیه مواجه شده‌اند.

در بیانیه‌ای که در ماه مارس در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، نیروهای مسلح اوکراین اعلام کردند که بیش از هزار مورد را ثبت کرده‌اند که در آن روسیه از «مهمات گاز اشک‌آور مجهز به مواد شیمیایی سمی که برای جنگ ممنوع هستند» استفاده کرده است و تنها در ماه فوریه 250 مورد آن به ثبت رسیده است.

روسیه قبلا استفاده از سلاح شیمیایی را رد کرده بود.

به گزارش خبرگزاری تاس، سفارت روسیه در هلند در صفحه ایکس نوشت: «هیچ سلاح شیمیایی در انبارهای ارتش روسیه وجود ندارد.»

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، کلروپیکرین به طور گسترده به عنوان یک عامل جنگ شیمیایی در جنگ جهانی اول مورد استفاده قرار گرفت، اما دیگر برای استفاده نظامی مجاز نیست و اکنون بیشتر در کشاورزی استفاده می‌شود.

در همین ارتباط وزارت خارجه آمریکا سه نهاد دولتی روسیه مرتبط با برنامه‌های تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی این کشور و چهار شرکت روسی را که به این نهادهای دولتی کمک کرده‌اند، تحریم می‌کند.