به گزارش اکوایران، وزیر خارجه بریتانیا هشدار داد که قطع روابط دیپلماتیک با ایران، روند دیپلماسی با تهران را تضعیف خواهد کرد.

به نوشته نشنال‌نیوز، دیوید کامرون، وزیر امور خارجه بریتانیا گفت کشورش نباید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست تروریسم جای دهد، زیرا این امر به قطع روابط دیپلماتیک می‌شود و او مجبور می‌شود «از طریق فرانسه» پیام‌هایش را به تهران بفرستد.

کامرون اظهار داشت که پیام‌های غیرمستقیم ارسال شده به ایران از طرف کشورهایی چون آمریکا که روابط دیپلماتیک با تهران ندارند، باعث شده که ایرانی‌ها مکرراً از او بخواهند تا منظورشان را توضیح دهد.

کامرون در پاسخ به سوال کمیته روابط خارجه مجلس اعیان که آیا سپاه پاسداران باید به عنوان یک گروه تروریستی شناسایی شود، گفت: «این اقدام فوراً به روابط دیپلماتیک پایان می‌دهد».

او استدلال کرد که در مواقع بحرانی، به ویژه در میانه جنگ غزه، بسیار حیاتی است که بتواند تلفن را بردارد و با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، مستقیما صحبت کند. 

او گفت: «در مورد تلاش برای توقف تشدید درگیری، زمانی که صحبت از پیام‌های مستقیم به ایرانی‌ها می‌شود، به صراحت می‌گویم، من خودم می‌خواهم راسا این گفتگو را انجام دهم. من نمی‌خواهم به هم‌تای فرانسوی‌ام زنگ بزنم و بگویم می‌توانی این پیام را به ایرانی‌ها برسانی». وی افزود: «قطع رابطه دیپلماتیک با ایران به نفع انگلیس نیست، زیرا نه تنها رویکرد ما را تقویت نمی‌کند، بلکه از بسیاری جهات آن را تضعیف می‌کند».

باب سیلی، نماینده محافظه‌کار و عضو کمیته روابط خارجی عوام، به نشنال گفته که کامرون «نکات دقیقی را بیان کرد».

هم‌چنین، اندرو میچل، معاون وزیر امور خارجه بریتانیا در جریان یک مباحثه در مجلس عوام، در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان پارلمان اظهار داشت بریتانیا می‌تواند به توافق هسته‌ای منعقد شده با ایران پایان دهد.

او هشدار داد: «در کنار شرکای بین‌المللی، ما آماده‌ایم تا از همه گزینه‌های موجود برای مقابله با مشکلاتی که او توصیف کرد، از جمله فعال شدن اسنپ‌لک و پایان دادن به برجام در صورت لزوم استفاده کنیم».