به گزارش اکوایران، در جریان معاملات روز ارزش معاملات حوالی 4 هزار میلیارد تومان ثبت شد و شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران که در نیمه اول توانسته بود بیش از 10 هزار واحد رشد را برای خود ایجاد کند در نهایت با رشد 3 هزار و 400 واحدی کار را تمام کرد تا نشان دهد که اردیبهشت ماه سال 1403 به روز های پایانی خود نزدیک می‌شود اما افت برای بازار سرمایه همچنان ادامه دارد.

در حالی که خاندوزی گلایه‌مندی اهالی بازار سرمایه از نرخ اوراق خاص (30 درصدی) منتشر شده در سال قبل را پذیرفته است اما نرخ‌های اخزا در بازار روز جاری،  نرخ های بیش از 35 درصدی را نشان می‌داد.

به گزارش سامان بورس اوراق بهادار تهران تعداد خالص خریداران در هفته چهارم اردیبهشت ماه 1403 به رقم 121 هزار نفر رسیده است تعداد فروشندگان (به طور خالص) به عدد 191 هزار نفر هم رسیده است که این طور نظر می آید که تعداد فروشندگان در بازار نسبت به هفته سوم اردیبهشت ماه بیش از 43 درصد افزایش پیدا کرده‌اند. هفته سوم اردیبهشت ماه تعداد فروشندگان در بورس اوراق بهادار تهران رقم 133 هزار نفر به طور خالص بوده است.

اما در مقابل تعداد خردیداران از 106 هزار نفر هفته سوم اردیبهشت ماه به رقم 121 هزار نفر رسیده است.

روزنامه دنیای اقتصاد هم از نرخ های بهره غیر رسمی نوشت. در این گزارش عنوان شده است که متقاضیانی که قصد دارند با ارائه چک پول را دریافت کنند و مبلغ درخواستی آنها زیر صد میلیون تومان است، سود ماهانه آنها ۸ درصد خواهد بود.

متقاضیانی که به میزان پول بیشتری نیازمند هستند باید هم چک هم سند ملکی در اختیار تسهیلات‌دهندگان قرار دهند و سود پول نیز با نرخ ۹‌درصد محاسبه خواهد شد.

در در بازار آزاد هم باز هم دلار در حال عقب نشینی است و در محدوده های 57 هزار تومانی قرار است این رقم نسبت به هفته های قبل که بالاتر از 61 هزار تومان مورد معامله قرار می گرفت فاصله معناداری گرفته است.

این در حالی است که دنیای اقتصاد از مذاکرات غیر مستقیم ایران و امریکا در عمان خبر داده است به گزارش این روزنامه نشریه آمریکایی آکسیوس مدعی شد که هفته گذشته مقام‌های آمریکایی و ایرانی در خصوص تنش‌های منطقه و مذاکرات هسته‌ای گفتگوهای غیرمستقیمی در عمان داشته‌اند.

همچنین قرار است تا بیست‌و چهارمین نشست میز صنعت سازمان بورس و اوراق بهادار با موضوع «بررسی صنعت عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم» یکم خرداد ماه برگزار می‌شود. سازمان بورس اوراق بهادار از تحلیلگران و فعالان این حوزه برای ارائه مشکلات و پیشنهادات دعوت کرده است.

خبرگزاری ایسنا نیز از سامانه‌ جدیدی تحت عنوان «سامانه یکپارچه عرضه خودروهای برقی» خبر داده است و اعلام کرده است با راه‌اندازی این سامانه  متقاضیان با وکالتی کردن یکی از حساب‌های خود و بلوکه کردن وجه ۱۰۰ میلیون تومانی در این حساب، می‌توانند برای مشارکت و ثبت‌نام در طرح فروش پیش‌رو که از ۳۰ اردیبهشت آغاز و تا ۵ خرداد ادامه دارد، خودروهای برقی اقدام کنند.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران  

برای شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در این روزها این طور باید نوشت که کندل‌های کوچک بازار در حالی امیدآفرینی احتمالی برای برگشت شاخص کل به اعداد و ارقام بالاتر هستند. در این میان شایعه مذاکره غیر مستقیم ایران و امریکا به همراه کاهشی شدن نرخ دلار در بازار آزاد از یک سو و افزایش نرخ اخزا در بازار از طرف دیگر اهالی بازار را نسبت به خرید و فروش مردد کرده است.

این موضوعی است که ارزش معاملات در بازار آن را نشان می‌دهد ارزش معاملات در بازار امروز همچون روزهای گذشته ارقام 4 هزار میلیارد تومان را نشان می‌داد.

از منظر تکنیکالی می‌توان این طور عنوان کرد که کندل‌های دوجی کوچی در بازار ایجاد شده است که خیلی برای صعودی قوی نیستند و خیلی هم نمی تواند روی ادامه افت‌ها حساب باز کرد به هر حال بازار در شرایط نااطمینانی شدیدی قرار دارد و شاید خبر خوب بازار را به سمت اعداد بالاتر سوق دهد.

اندیکاتور  RSI  کمی از هیجان فروش فاصله گرفته است تا بازار فروشندگان را بی‌رونق نشان دهد.

کل